16 helmikuuta 2016

Syksy 2016 Tampereen teattereissa

Tampereen Työväen Teatteri paljasti tänään tulevan syksyn ensi-iltansa. Musiikkiteatteripuolelta kiinnostavin minun kannaltani on Viita 1949, joka esittelyn mukaan keskittyy kirjailija Lauri Viidan elämän yhteen käännekohtaan. Musiikin on säveltänyt Eeva Kontu, yksi suosikkikapellimestareistani, ja sanat on osin Viidan omien tekstien pohjalta kirjoittanut Heikki Salo. Kontu kertoi Salon saaneen nipun aiemmin julkaisemattomia kirjeitä Lauri Viita -seuralta, joka pyysi että niistä tehtäisiin näytelmä. Joukossa oli paljon runoja, jotka haluttiin mukaan, joten lopulta päädyttiin musiikkinäytelmään. Näytelmän ohjaa Sirkku Peltola, joka yhdessä Salon kanssa asuu Viidan vanhassa kodissa Pispalassa. Karnevaalihenkisessä näytelmässä ilmeisesti seikkailevat mm. Viidan "päänsisäiset peikkopirulaiset Kukunor ja Kalahari", mikä kuulostaa minun makuuni erittäin lupaavalta.


Hauskaa sinänsä, että ostin noin vuosi sitten Budapestista summamutikassa Én, József Attila -musikaalin levyn ja ihastuin siihen. Musikaali on sävelletty 1900-lukulaisen runoilijan Attila Józsefin runoihin, ja musiikki on varsin kaunista. Pohdin Twitterissä, että suomalainenkin runoilijamusikaali voisi olla kiva idea ja miksei sellaista vielä ole tehty. No, nyt tehdään! Kontu kuvaa saaneensa sävellyksiinsä vaikutteita suomalaisesta musiikista "Värttinästä Popedaan", mikä kuulostaa rahtusen pelottavalta näin ulkotamperelaisesta näkökulmasta, mutta ainakin lehdistötilaisuudessa esitetty maistiaiskappale oli todella kaunis. Huolimatta siitä, että olen opiskellut kirjallisuustiedettä Tampereella, en tunne Viitaa sen kummemmin, joten vuorossa lienee uusi yleissivistävä elämys ulkopaikkakuntalaiselle.

Perinteisempää kaipaaville on luvassa kansanmusiikkinäytelmä Kilpakosijat, jonka musiikin on säveltänyt Värttinän Sari Kaasinen. Suuren näyttämön varsinainen suuri musikaali ensi syksynä on Kanderin ja Ebbin klassikko Cabaret, jonka ohjaa Tiina Puumalainen. En ole järin suuri Cabaret'n enkä Puumalaisenkaan fani, mutta miehitys vaikuttaa erinomaiselta ja Työvis tapaa tehdä musikaalinsa laadulla. Ainakin teos on ajankohtainen. Työvis tuntuu vuorottelevan klassikoita ja valtavirran ulkopuolisia musikaaleja, ja nyt on vuorossa herkkua klassikonnälkäisille. Näin Cabaret'n vuonna 2008 naapurissa Tampereen Teatterissa ja muistelen edelleen kauhunsekaisella ihailulla Heikki Kinnusta Emceenä. Antti Lang on onneksi hyvin erilainen näyttelijä, joten on kiinnostavaa nähdä, millaisen kertojahahmon TTT saa lavalleen. (Selasin juuri eilen vanhoja käsiohjelmia, ja HKT:n Kaunottaren ja hirviön kohdalla pohdin ohimennen, mitä pikkuinen söpö Kippo eli Antti Lang nykyään puuhaa. Pyörittää näköjään paheellista klubia Berliinissä.) Emmi Kaislakarikin vaikuttaa nappivalinnalta Sally Bowlesin rooliin, samoin Juha-Matti Koskela miespääosaan.

Tampereen Teatteri ei ensi kaudella tee uutta musikaalia, mutta herkän viihdyttävä Sugar jatkaa vielä syksyn ajan. Muutenkin ohjelmisto vaikuttaa mielenkiintoiselta, varsinkin komediat Ulkomaalainen ja Näytelmä joka menee pieleen. TT lainaa vaihteeksi TTT:ltä Sirkku Peltolaa, jonka draaman Tyttö ja varis ohjaa Frenckelliin TT:n uunituore pääohjaaja Anna-Elina Lyytikäinen. Lyytikäiseltä muuten kysyttiin hänen nimenjulkistustilaisuudessaan, miten hän suhtautuu musikaalien ohjaamiseen, ja hän mainitsi olevansa kiinnostunut etenkin pienimuotoisemmista musikaaleista. Jos hän sattuu kaipaamaan vinkkejä, niin sähköpostiosoitteeni on tuossa blogin sivupalkissa. ;-)

Ei kommentteja: