Alkuun kiersimme käytävien ja lavan sivussa olevan laittautumisluolan kautta näyttämölle, jossa tapasimme ohjaaja Kari Rentolan. Rentola kertoili musikaalista mm. sen, että tämä on Tarzanin ensimmäinen produktio joka ei ole kopioitu Broadwaylta. Disneyn edustajat olivat suorastaan kieltäneet häntä kopioimasta muissa maissa nähtyä formaattimusikaalia ja olivat tutustumiskäynnillään erittäin tyytyväisiä lopputulokseen. Non-replicoiden fanina olen itsekin iloinen, että Helsingissä saatiin ja piti tehdä aivan omanlaisensa Tarzan eikä vain halpakopioita. Rentola tuntui ottaneen jonkin verran vaikutteita Edgar Rice Burroughsin alkuperäisistä kirjoista, jotka hän tuntee jo lapsuudestaan. Muutenkin sain sellaisen mielikuvan, että Tarzanissa on moni päässyt toteuttamaan lapsuusaikaisia seikkailuleikkejään. Samaa asennetta henki lavalle parahiksi tassutellut illan viidakon sankarimme Saska Pulkkinen, joka kertoili harjoitusajasta ja Tarzanin hahmon kehittymisestä musikaalin edetessä. Rooleissa on kaksoismiehitys, ja Pulkkinen ja Tarzania myös esittävä Jon-Jon Geitel ovat tuttuja jo kouluajoilta.
Lavalle alkoi valua erinäköisiä verkkareihin pukeutuneita eläimiä, joten ryhmämme ohjattiin sivummalle. Olen työharjoittelussa ja tuttujen perässä pyörinyt suht monen teatterin lavantakaisissa sokkeloissa, mutta suurin osa niistä on ollut kommunistien rakentamia tai 1800-luvulla kaupungin keskustaan tehtyjä – toisin sanoen ahtaita. Kaikki se tila ja tavara HKT:n sivunäyttämöllä! Säilöttyjen lavasteiden välissä mahtui liikkumaan kunnolla! Samaan tilaan mahtui useamman teoksen lavasteita kerralla! Ja heti vieressä oli valtava lavastepaja ja -varasto, jossa oli vaikka mitä, muun muassa lisää tilaa. Ihastelin erityisesti suurta ja hieman nuhjaantunutta Miska-nallea, joka oli ripustettu seinälle. Esillä oli jo ensi syksyn Kuinka menestyä liike-elämässä -musikaalin lavastesuunnitelmia.
Lavasteiden keskeltä matkamme jatkui valtavaan pukuvarastoon, jonka loppumattomilta rekeiltä bongailin paljon varsinkin Hairsprayn (2005) värikkäitä asuja. Teatterilla on muuten lauantaina 10.5. puvustokirppis, joten kannattaa käydä vilkaisemassa. Suosittelen menemään paikalle hyvissä ajoin ennen ovien avautumista, koska jonot tuppaavat olemaan melkoisia.
Skumppa- ja tikkupullatarjoilun kautta siirryimme katsomaan itse esitystä.
En ole juuri katsonut Disney-elokuvia sitten Pocahontasin (1995), joten animoitu Tarzan (1999) on jäänyt näkemättä. Tässä tapauksessa se on ehkä hyväkin, koska menin teatteriin ilman sen kummempia ennakko-odotuksia eikä esitystä tullut verrattua mihinkään. Broadwaylla musikaali ei ollut menestys, mutta Saksassa ja Hollannissa se on vetänyt jättiyleisöjä. Tällä hetkellä monikansallinen teatterijätti Stage Entertainment pyörittää musikaalia Stuttgartissa, jossa koko parituhatpaikkainen Apollo-teatteri on rempattu viidakoksi. Sitä ennen musikaali meni Hampurissa viisi vuotta putkeen. HKT:n kaltainen repertoaariteatteri ei ymmärrettävistä syistä voi venyä ihan samaan, mutta käytettävissä olevat resurssit on hyödynnetty hyvin.
Tarzan! © Mirka Kleemola / Imagenary Oy |
Pahis, kätyri ja hassu isukki. © Mirka Kleemola / Imagenary Oy |
Katariina Kirjavaisen kaunis lavastus on liikkeeseen sopivasti melko katutaidehenkistä, etenkin runsaat viidakon lehdet ja köynnökset. Mieleeni tulivat myös koulunäytelmät ja naivismi, mutta tällä kertaa pahvisuus ja maalatut yksityiskohdat olivat tarkoituksellisia ja täydensivät hauskasti graffitivaikutelmaa. Lavaa hallitsee oksistomainen temppurata, jossa gorillat kulkevat, roikkuvat, heiluvat ja tasapainoilevat. Teki mieli itsekin kokeilla! Tunnelma on tumma mutta sadunomainen, eikä lava näytä tyhjältä vaikka tavaraa ei paljoa olekaan. Myös Elina Kolehmaisen puvustus on kaunis, ja etenkin gorillapukujen viitteellisyys on hauskaa katsottavaa. William Ilesin valaistukset tapaavat olla kauniita, eikä Tarzan ole poikkeus.
Laumaa uhannut kissaeläin. © Mirka Kleemola / Imagenary Oy |
Saska Pulkkinen sopi Tarzaniksi kuin nakutettu. Hänen olemuksensa oli sympaattinen ja jotenkin juuri niin pihalla kuin kasvava nuorimies joskus on. Samalla hän oli muodollisesti erittäin pätevä. Tarzan on kiltti ja symppis heppu, joka ei tahdo kenellekään pahaa, ja hänestä on helppo pitää.
Miniäkokelas esittelyssä. © Mirka Kleemola / Imagenary Oy |
Olen usein avautunut siitä, miten usein minusta tuntuu, että lapsihahmot ovat lavalla vain keräämässä sympatiapisteitä. Ilokseni pikku-Tarzan oli olemassa muutenkin kuin herttaisena lapsukaisena, ja hänellä on harvinaisen paljon lava-aikaa ja ihan oikeaa tekemistä.
Vastentahtoinen isä ja ottopoika. © Mirka Kleemola / Imagenary Oy |
Visuaalisuus on sen verran viitteellistä, että lapsi ei luultavasti hoksaa sitä vaan keskittyy hassuihin lonkeroufokasveihin. Aiheeseen harjaantuneille humanisteille symboliikka sen sijaan häröili päin näköä ja aiheutti kikatuskohtauksia. Sisäinen feministini yritti myös kovasti olla näkemättä, kuinka ensimmäisten seksuaalisten kokemustensa uhriksi joutunut nainen pelastuu imevän hämähäkinverkon syvyyksistä fallossymbolilla liikkuvan miehen ansiosta.
(Humanistisen tiedekunnan sisääntuloaulassa sietäisi olla jokin varoituskyltti ylivirittyvistä symboliikka-antureista. Ken tästä käy, saa kaiken toivon heittää...)
Terk kavereineen tutustuu sivilisaatioon. © Mirka Kleemola / Imagenary Oy |
Huom! Teatterilippu saatu ilmaiseksi Helsingin kaupunginteatterilta. Linkkejä: Produktion kotisivu Kuvagalleria HKT:n Tarzan-blogi Stuttgartin produktio ja sen traileri
6 kommenttia:
Kiitoksia näistä kirjoituksista, sulta kyllä löytyy lähes joka musikaalista jotain :D Tämän kirjoituksen siivittämänä menen kyllä katsomaan Tarzanin piakkoin!
http://fromlaplandtony.blogspot.fi/
Fallossymbolien bongausta täytyy aina arvostaa!
Nyt on kyllä hieman venytetty totuutta... *köh* http://www.erbzine.com/sweden/ *köh*
Ja kuten engl. wikipediakin kertoo: Sweden (2008–2009): The second international production, and the first independent production (not to be produced by Disney) opened in Kristianstad, Sweden, on February 16, 2008, and closed in 2009.
Kiarosaliina: Heh, kiitos, näitä on tullut hieman nähtyä. :-D
Heli: Todellakin! Fallossymboliikka on olennainen osa mitä tahansa kulttuurielämystä. Jos sitä ei ole ollenkaan niin puuttumistakin voi varmaan analysoida.
Gimmick: Kappas, kiitos tiedosta, täytyykin korjata. Saattaa olla, että muistini lisäsi omiaan ohjaajan puheisiin.
Ihanan monipuolinen postaus, kiitos Laura. Oli mukava palata tekstisi kautta Tarzanin maailmaan.
Itselläni alla oli se Disney-versio (siis elokuva) ja kyllä tämä musikaali sen pesi kun sopasta oli jätetty pois muun muassa elefantti. Mutta näin niin kuin musiikillisesti ei mene ihan suosikeihini, vaikka laulut ihan hyviä olivatkin, turha pliisuja vain.
Saska Pulkkinen oli sanomasi mukaan mainio Tarzan ja Janena Elina Aalto myös oikein mainio. Jane oli myös hahmona oikein kiva naissankaritar, ei turhan avuton. Sanna Majurin Kalasta tykkäsin myös kovasti.
Fallossymbolit ja muut menivät kyllä meikäläiseltä ohi, mutta olenkin luonnontieteilijä. Nyt toki kun sanot niin kyllähän siellä oli, oi voi. :D
Linnea: Kiitos kommentista! Olen samaa mieltä, musiikki on aika pliisua moneen muuhun Disneyn piirrettyyn verrattuna. Selailin YouTubesta muutaman videon piirretystä, ja teatteriversiossa tosiaan oli enemmän tunnelmaa.
Fallossymboliikan ilosanomaa on aina mukava levittää. ;-)
Lähetä kommentti