Alain Boublil & Claude-Michel Schönberg: Les Misérables
Kaksoisensi-ilta 13. ja 14.9.2013 Tampereen Teatterin päänäyttämöllä
Jean Valjean - Tero Harjunniemi / Petja Lähde
Javert - Sören Lillkung
Fantine - Ele Millistfer
Cosette - Sarah Nedergård
Marius - Tomi Metsäketo
Éponine - Saara Lehtonen / Pia Piltz
Thénardier - Ville Majamaa
Madame Thénardier - Ritva Jalonen
Enjolras - Samuel Harjanne / Lauri Liiv
Ohjaus - Georg Malvius
Suomennos - Jukka Virtanen
Lavastus & puvustus - Ellen Cairn
Koreografia - Igor Barberic
Valot - Palle Palmé
Suurin osa työryhmästä on tuttu jo Åbo svenska teaterin produktiosta. Turussa nähtiin täyspitkä musikaali, mutta Tampereella tehdään esimerkiksi West Endissäkin esitettävä lyhennetty versio, joka mahtuu alle kolmeen tuntiin. Ohjaus on Georg Malviuksen neljäs Les Misérables -produktio, ja lehdistötilaisuudessa hän selitti viehtymystään musikaaliin sillä, miten ajaton ja täynnä rakkautta tarina on. Hänen lähtökohtansa ohjauksessa on se, että Jean Valjean ja Javert
edustavat yhden ihmisen eri puolia, hyvää ja pahaa; toinen heistä hyväksyy
asian, toinen taistelee sitä vastaan.
Tampereen produktio perustuu Åbo svenskanin versioon, mutta Malviuksen mukaan jo näyttelijätkin tekevät siitä erilaisen ja hän olisi huono ohjaaja, jos ohjaisi kahta näyttelijää samalla tavalla ja samaan suuntaan. Kapellimestari Jussi Vahvaselkä ja Malvius ylistivät kuin yhdestä suusta, kuinka musikaali on kuin kultakaivos, johon voi kaivautua aina vain syvemmälle ja löytää uusia kerrostumia. Malvius myös puolusti saman työryhmän käyttöä sillä, että olisi typerää mennä korjaamaan konseptia, joka toimii erinomaisesti, ja tehdä jotain täysin erilaista.
Näillä näkymin teen itse töitä produktiolle, joten tavanomaisen
teatteriarvostelun sijaan blogiin saattaa ilmaantua ennemminkin yleisiä
mietteitä Les Misérablesista sitä mukaa, kun henkinen symbioosini teoksen
kanssa syvenee. Pari vuotta sitten kiinnostukseni musikaaliin oli miinuksen puolella, mutta Åbo svenskanin produktion näkeminen aloitti prosessin, jonka viimeisimpänä asteena löysin itseni kuuntelemasta päiväkaupalla erilaisia Les Misérables -levyjä. Uskaltauduin jopa niin pitkälle, että lainasin kirjastosta
Hugon alkuperäisen romaanin – sentään suomeksi. Tuossa pöydällä se nyt tuijottaa minua vaativasti ja odottaa, että malttaisin päästää irti Monte Criston kreivistä. Musikaalin tarinasta en vieläkään ole saanut otetta, mutta ehkäpä romaani avaa sitä, ja harjoitusten seuraaminen viimeistään. Malviuksen ote musikaaliin on mukavan raikas verrattuna muihin tutustumiini versioihin, ja näyttelijäkaarti vaikutti kokonaisuudessaan erinomaiselta.
Linkkejä:
Tampereen Teatterin produktiosivu
3 kommenttia:
Suosittelen reissua! Ainakin Åbo svenskanin produktio oli ajatuksella ja asenteella tehty, ja vaikkei itse teoksesta olisi pitänytkään, sitä tekemisen meininkiä ei olisi voinut olla ihailematta. Toivotaan että Malvius valaa saman innon porukkaan nytkin. Ainakin konkarinäyttelijät (Lillkung, Metsäketo, Harjanne) tuntuivat pursuavan intoa saada tehdä taas Les Misiä.
Äh, mitäpä antaisinkaan, että pääsisin itsekin seuraamaan harjoituksia... Mutta ehkä tyydyn seuraamaan uuden Les Mis -fanin syntyä? ;)
"Mutta ehkä tyydyn seuraamaan uuden Les Mis -fanin syntyä? ;)"
Vastustan faniuden kutsua viimeiseen saakka! Tähdet olkoot todistajinani!
Noei. Kieltäydyn määrittämästä itseäni faniksi, mutta ehkä voisin olla... kiinnostunut. ;-)
Lähetä kommentti