Sain esityksiin kutsuvierasliput. 
Olen parin viime vuoden aikana hurahtanut 
Sir Andrew Lloyd  Webberin ja 
Sir Tim Ricen yhteistyön hedelmiin ja ylipäätään Lloyd Webberin  alkuvuosien tuotantoon. Olen nähnyt 
Evitan Helsingin  kaupunginteatterissa vuonna 2006 ja pitkästyin tympeän ohjauksen äärellä pahasti, mutta Tampereen Työväen Teatteri onneksi paikkasi mielikuvani ja näytti, että  musikaalista saa myös kiinnostavan.
Evitan lavastus (
Teppo Järvinen) pelaa  yksinkertaisilla mutta toimivilla elementeillä eikä yritä täyttää isoa  lavaa isolla määrällä tavaraa vaan käyttää tyhjää tilaa hyväkseen.  Lavastus on korostetun yksiulotteinen ja pahvinen ja luo kiinnostavan  ontot vallan kulissit Perónien hallinnolle. Evitan peilisali, valtava läpikuultava muotokuva ja sen takana ikuisena ikonina vilkutteleva kaksoisolento-Evita korostavat 
Eva Perónista syntynyttä myyttiä. Metsänä katosta laskeutuvia Argentiinan lippuja ihailin myös, ja niistä hiljaisuudessa syntyvä ääni oli vaikuttava efekti.
Puvustus (
Marjaana Mutanen) korostaa lavastuksen yksinkertaisuutta. Kansan puvut sulautuvat  harmaana massana toisiinsa, mutta Eva itse loistaa sitäkin upeampana.  Kuuluisa valkoinen puku on ompelimolta kirjaimellisesti loistava saavutus, eivätkä kuvat  mitenkään tee oikeutta sen säkenöinnille parrasvaloissa. Löysin itseni  useammankin kerran tuijottamasta tyllihelmojen säihkettä lavan  peiliseinien keskellä. Muutenkin iltapuvut vaihtuvat vaihtumistaan eikä  mikään näytä halvalta tai hutaisten tehdyltä.
Tiina  Puumalaisen ohjaus on sitä mitä se usein mielestäni on: joitakin  todella hyviä kohtauksia ja muuten perushyvää tavaraa joka hoitaa tehtävänsä. Evitassa on suomalaisproduktioille tyypillisesti vielä hieman  liikaa paikallaan seisoskelua ja staattista kasvot yleisöön päin laulamista. Sekin  tosin korjaantunee, kunhan esiintyjät saavat rutiinia ja rentoutuvat  liikkumaan ja tekemään asioita laulaessaan. Hahmojen välinen interaktio on kunnossa; ihmiset katsovat ja reagoivat toisiinsa.
  | 
| Casa Rosada. Kuva: Teppo Järvinen / TTT | 
Siitäkin  Puumalaiselle ja kahdelle Evitalle kiitokset, että vihdoin löysin itse  nimihenkilöön kunnon tarttumapinnan. Helsingissä, elokuvaversiossa ja  levyillä minulla on aina ollut ongelmia päättää, millainen musikaalin  Eva Perón oikeastaan on. Hän on aina jäänyt jotenkin epämääräiseksi ja  etäiseksi, mutta Työviksen molemmilla Evoilla on selvästi tulkinta  hahmosta ja olen siitä iloinen. Näyttelijöille on myös selvästi sallittu etsiä oma näkökulmansa roolihahmoihinsa eikä tungettu kaksoismiehityksiä samaan muottiin.
Musikaalissa itsessään on  pari ongelmakohtaa, joista valitettavasti ei taideta päästä koskaan  eroon. Poispotkitun rakastajattaren (upeaääninen 
Emmi Kaislakari) Another Suitcase in Another Hall on  kaunis laulu ja yksi musikaalin tunnetuimpia, mutta juonellisesti  kohtauksella ei ole mitään merkitystä tarinassa. Elokuvassa laulu on  siirretty Evalle, mutta siihenkään ratkaisuun en ole täysin tyytyväinen  ja lavalla se vaatisi paljon muiden kohtausten uudelleenkirjoittamista.  Toinen töksähtävä kohta on aivan lopun kolmen lauseen historiallinen  tietoisku Evan balsamoidun ruumiin kohtalosta, jolla ei ole tarinan  kannalta mitään merkitystä. Musikaali loppuisi paljon vaikuttavammin,  jos Che vain jäisi polvistuneena kynttilöiden ääreen. Myöskään Evan  kuolinkohtauksen pikakertaukseen musikaalin lauluista en ole erityisen  ihastunut. Idea toimisi jonkinlaisena unenomaisena harhana, jossa laulut  ja laulajat sekoittuisivat toisiinsa enemmän, mutta nyt se on liian  selkeä ja yleisölle suunnattu.
  | 
Laura Alajääski. Kuva: Teppo Järvinen / TTT | 
Ykkösmiehityksen ensi-illan 
Laura  Alajääski yllätti todella positiivisesti upealla äänellään. Ja mikä  kananlihalle nostattava läsnäolo! Alajääsken Eva Perón vaikutti  pohjimmiltaan tekevän kaiken pelkästään oman hyvinvointinsa ja egonsa  vuoksi. Politiikalla tuntui olevan hänelle enimmäkseen vain välinearvoa  paremman elämän tavoittelussa: suositun presidentin vaimona hän olisi  yhteiskunnan huipulla, rikas ja kuuluisa. Hän perusti säätiön koska  eliitilläkin oli sellaisia ja hän halusi auttaa näyttävämmin kuin he.  Hän halusi ennen kaikkea olla suosittu, ja hyväntekeväisyys oli kätevä  ja nopea keino lujittaa kansansuosiota. Hän halusi olla kaikessa paras,  suurin ja kaunein, voittaa kaikki ja näyttää maailmalle olevansa sen  huipulla. Alajääsken Evalla oli rautainen tahdonvoima ja sairaanakin hän  näytti järkyttyvän ennen kaikkea siitä, että hänen tahdonvoimansa ei  enää riittänyt piiskaamaan häntä eteenpäin. Intoilu  varapresidenttiydestä oli kuin sairaalloista harhaisuutta ja hipoi jo  lievää hulluutta.
Ylipäätään tässä Evassa oli jotain melko  maanista. Kun Juan Perón vielä viimeisen kerran epäröi ehdolle  asettumista, Evan suostuttelusta tuli jopa pelottavaa ja uhkaavaa. 
Mika  Honkasen nössö ja yllättävän kiltti Perón oli täysin vaimonsa vietävissä, ja tarinan  todelliseksi diktaattoriksi nousikin Eva eikä Juan Perón. Silti  Alajääski onnistui tekemään kostonhimoisesta ja laskelmoivasta hahmosta  myötätuntoa herättävän, ja Evan romahtaminen oli traagista juuri siksi,  että tämä joutui ymmärtämään olevansa lopulta vain ihminen.
Toisessa ensi-illassa 
Maija  Rissasen Eva vaikutti jo alun alkaen haavoittuvammalta ja herkemmältä.  Tämä Eva todella suuttui epäkohdista ja välitti kansasta vaikka siinä  sivussa turvasikin myös oman asemansa ja talloi inhoamansa eliitin  varpaita. Lapsettomuus todella koski häneen, ja Eva ja Juan Perón  vaikuttivat enemmän todelliselta pariskunnalta kuin järkisyistä avioituneilta. Eva uskoi innolla peronismiin ja suri  ettei voi jatkaa maan olojen parantamista. Siinä missä Alajääsken Eva  oli puhdas populisti, Rissasen Eva luuli viimeiseen asti tekevänsä  hyvää.
  | 
| Jari Ahola. Kuva: Teppo Järvinen / TTT | 
Kun yhtälöön lisää kaksi erilaista Che-tulkintaa, tuntui  kuin olisi ollut katsomassa kahta eri musikaalia. 
Jari Ahola on jo  vuosia ollut omaa luokkaansa Tampereen musikaalikentällä eikä pettänyt  tälläkään kertaa: energinen, sarkastinen ja hilpeä Che edusti hyvin  kansaa, kettuili milloin kenellekin hahmolle ja rokkasi kuin  maailmanlopun edellä. Ahola tuntui piiskaavan koko ensembleen julmetun  lujan draivin. Oli kuin hän olisi tehnyt tätä jo pitkään, sillä kaikki ensi-illoissa yleensä nähtävä kevyt hapuilu loisti poissaolollaan ja hahmo tuntui harvinaisen valmiilta.
Juha-Matti Koskelan tulkinta taas on hillitympi.  Tämä Che vaikutti ennen kaikkea elävän Evan pään sisällä ja toimivan  hiljaisena mutta itsepintaisena omatuntona, Evan omana järjen äänenä  jolle vain ei suoda huomiota. Che on lakkaamatta Evan rinnalla, ärsyttää  tätä ja lopulta tuntuu kaksikon valssissa luovuttavan ja ottavan  loparit. Aholan tulkinnassa valssin alkuasetelma taas jäi hieman epäselväksi: miksi Che on yhtäkkiä kuin sovitusti lähdössä? Joka tapauksessa Eva jäi valssin jälkeen ensimmäistä kertaa todella yksin lavalle ja joutui kohtaamaan omat epäilynsä ja omatuntonsa ihan itse, ilman jotakuta johon ulkoistaa ne. You Must Love Me -kappale on alun perin lisätty elokuvaan (1998), mutta se istuu tarinaan erittäin hyvin.
  | 
| Juha-Matti Koskela. Kuva: Teppo Järvinen / TTT | 
Koskelan näkemys Chestä on todella mielenkiintoinen, mutta Che saisi  myös tuoda enemmän energiaa lavalle, koska musikaalin huumori,  pirullisuus ja eloisuus on paljolti hänen harteillaan eivätkä ne  Koskelan tulkinnassa oikein kanna muuta esitystä. Che-intoilijana nappasin Koskelaa lehdistötilaisuudessa hihasta, ja hän kertoikin näkevänsä Chen kansan äänenä, jokamiehenä ja eräänlaisena ruumiillistuneena omatuntona. Chen siisti mutta hieman harkitun huonosti istuva pukukin on kuulemma ehkä hahmon isoisän peruja. :-) Siitä olen iloinen, että Puumalainen on ohjannut Chen nimenomaan tavallisena, melko määrittelemättömänä hahmona. Hahmoa näkee joskus Che Guevaran inkarnaationa, mutta se tuo mielestäni mukanaan liikaa historiallista painolastia, joka ei lopulta juuri liity Peróneihin.
Yhdistettynä  Alajääsken teräksiseen Evaan koko miestrio Che-Perón-Magaldi vaikutti ensimmäisessä ensi-illassa  entistä tossukammalta. Sinänsä sympaattisen Mika Honkasen ääni ei oikein yltänyt Perónin roolin tasolle ja 
Vesa Kietäväisen tangolaulaja  Magaldi olisi voinut olla reilusti irrottelevampikin. Seuraavana iltana sulavan tyylikäs 
Ilkka Koivula ja  hupaisa 
Lari Halme voittivat tämän vertailun kirkkaasti. Äänellisesti  jälkimmäisen esityksen heikoin lenkki olikin Eva itse: Maija Rissasen  ylä-äänet jäivät turhan kireiksi ja pakotetun kuuloisiksi. Lloyd Webber  tosin on tunnettu siitä, että hän ei säveltäessään ota huomioon  ihmisäänen rajoja ja kirjoittaa varsinkin naisille rooleja, joita juuri  kukaan ei pysty laulamaan tuskitta.
  | 
| Maija Rissanen. Kuva: Teppo Järvinen / TTT | 
Mikko Koivusalon suomennos oli käytössä jo HKT:ssä, jossa se kirskui korviini kuin kynnet liitutaululla, mutta Puumalainen ja kapellimestari 
Pekka Siistonen ovat käsiohjelman mukaan sovittaneet sitä, onneksi tyylikkäämmäksi ja soljuvammaksi. Ei se vieläkään varsinaisesti Ricen terävän alkutekstin tasoille yllä, mutta sentään sitä kuuntelee ja se välittää tekstin olennaisen sisällön melko ongelmitta. Paikoin se on jopa hauska. Ensimmäisessä ensi-illassa äänet tuntuivat paikoin puuroutuvan eivätkä laulajat tuntuneet aina pysyvän tahdissa, mutta kaoottinen äänimaailma saattoi myös johtua istumapaikkani akustiikasta ja ensemblen ensi-iltahermoilusta.
Yllättäen Evitassa on vain kuuden hengen bändi plus kapellimestari. Muu musiikki vaikuttaisi tulevan varta vasten produktioon tehdyltä taustanauhalta, mutta tästä kuulisin mielelläni lisääkin joltakulta asiaa tuntevalta. Toisaalta arvostan sitä, että yleisö kuulee sekä livemusiikkia että ison orkesterin, mutta onhan bändin pienuus vähän sääli, live kun on aina parempaa. Biisien välillä on vähän keinotekoisilta tuntuvia taukoja ja muutamissa kappaleissa tempo tuntuu aavistuksen laahaavalta, mutta muuten nauha ja soittajat pelaavat hyvin yhteen. Seinäjoen Vampyyrien tanssissahan oli myös osa musiikista taustanauhalla, mutta bändikin oli tuplasti isompi ja se kuului. Muutenkin Työvis on ollut ihmisten suhteen säästölinjalla, koska musikaali on miehitetty miltei kokonaan talon omin voimin sekä ilmeisesti Tanssiteatteri MD:n tanssijoilla. Lavalla sitä ei kuitenkaan huomaa, joten talon musikaaliosaaminen on noussut ällistyttävän hyvälle tasolle. HKT:n pomona alkaisin todella olla huolissani kilpailusta.
  | 
| Buenos Aires! Kuva: Teppo Järvinen / TTT | 
Kokonaisuutena olen siis tyytyväinen, mikä on aika hyvin kun on kyse yhdestä lempimusikaalistani. Näyttelijöiden tulkinnat varmasti elävät vielä ja esitys sujuvoituu, joten menen ehdottomasti katsomaan Evitaa uudemmankin kerran. Kun miehitykset lisäksi jatkossa sekoitetaan, lavalle pitäisi syntyä kiinnostavia tulkintayhdistelmiä. Työryhmän kädenjäljen perusteella jään myös mielenkiinnolla odottamaan, mitä he saavat ensi vuonna aikaan Kansallisoopperassa Oopperan kummituksen kanssa.
Linkkejä:
Produktion kotisivu
Ylen uutisvideo