Karvakreivi. © Mirka Kleemola / HKT |
Mikko Vihma ei ole tainnut aiemmin esittää näitä dark brooding man -tyyppisiä seksisymboleita, mikä minusta lupaa oikein hyvää vampyyrikreivi von Krolockin hahmon kannalta. Hyvä näyttelijä ja laulaja Vihma ainakin on, ja olen pitänyt hänestä niin Gastonina, Kerchak-gorillana kuin Hairsprayn tv-juontajanakin. Myös Jonas Saari teki vaikutuksen Tampereen Teatterin Les Misérablesin Javertina. Kovin nuoren oloisia nämä vampyyrikreivit vain ovat minun makuuni, mutta ehkä niistä vielä kuoriutuu uskottavia linnanherroja. Vihman Günther-viikset ekoissa promokuvissa eivät varsinaisesti vetoa minuun, mutta toivottavasti ne ja rintakarvat sheivataan Billy Elliotin loputtua, jos kreivi meinaa esitellä paljasta rintakehäänsä. Jos ei sheivata, niin se Veet-puteli enskarilahjojen joukossa on sitten minulta.
Kevyen ahdistunutta nostalgiaa. |
Vielä 12 vuoden jälkeenkin voin aukaista Tanz der Vampiren libreton ja jäädä tekstin vangiksi, liikuttua, rähähtää nauramaan ääneen satunnaiselle kohdalle. Löydän ajatuksia, teräviä havaintoja maailmasta, älykkäitä sanaleikkejä, sattuvia sutkauksia, ihmisluonteen syväluotausta, viittauksia nietzsche ties mihin eurooppalaisen kulttuurin kulmakiviin tai hämmentäviin historiallisiin yksityiskohtiin, ja kaikki tämä mitä kauneimmalla saksalla. Suomennos on onneksi tavoittanut nuo piirteet hyvin, joten siitä minun ei sentään tarvitse hermoilla. Kirjoitin musikaalin saksankielisestä libretosta kandintyöni ja pyörittelen edelleen vaivihkaa ajatusta, että tarttuisin siihen sittenkin myös gradussani.
Toisaalta Tanz der Vampirea voi katsoa ihan vain kepeänä komediana, pakona arjesta, vampyyriparodiana, toimintafiktioparodiana tai musikaaliparodiana, millä tuulella katsoja nyt sattuukaan olemaan. Ajatuksiaan voi ruokkia tai nollata. Tekeekö mieli kuolata hottiksia vampyyrejä? Onnistuu. Nauraa tissivitseille, sitcomille ja kapitalistiselle yhteiskunnalle? Tottamaar. Paeta arkea tanssiaisiin ja leikkiä prinsessaa? Tervetuloa. Fanittaa maailman söpöintä homovampyyriä? Herbert on enemmän kuin mielissään. Pohtia liminaalitilan, Kantin ja Nietzschen merkityksiä vampyyrin näkökulmasta? Mikä ettei. Ottaa selfie muoviset vampyyrinhampaat suussa? Eiköhän siihen hashtag keksitä. Kirjoittaa väitöskirja? Antaa palaa.
Nykyiset eurooppalaiset produktiot ovat edelleen kopioita vuoden 1997 alkuperäisohjauksesta, ja ohjauksen nykyinen mekaanisuus, pinnallisuus ja kuluneisuus on jo vuosia tympinyt minua. Olin intona kun Budapestissa vuonna 2007 uudistettiin edes lavasteet ja puvut, mutta varsinaisia non-replica-tuotantoja on ollut vain Japanissa, Virossa ja Seinäjoella (ja Broadwaylla, mutta se oli käytännössä täysin eri musikaali). En ole nähnyt replicaohjausta sitten vuoden 2012, koska totesin että tulen siitä enää vain huonolle tuulelle. Rakkauteni kohde on muuttumassa Disney-henkiseltä näyttäväksi muumioksi.
© Mirka Kleemola / HKT |
Aivan uusi, vieläpä suomalainen, produktio on juuri sitä mitä olen kaivannut. Alan myös pikkuhiljaa toipua Seinäjoen (2011–2012) hienosta tuotannosta, joten olen positiivisen utelias näkemään, mitä HKT saa irti lempiteoksestani. Helsinkiläisillä on kova homma päihittää pohjanmaalaisten vampyyrit, mutta eihän maan suurin musikaaliteatteri kehtaa hävitä maakunnalle. ;-) Minulle ei lopulta ole niin väliä sillä, miltä jokin yksityiskohta näyttää (paitsi ei viiksiä jooko), mutta tehkää minun musikaalini ajatuksella, omalla validilla näkemyksellä ja rakkaudella. Sitten olen onnellinen.
Muoks: Lisätty linkki viralliselle sivulle sekä pressikuvat.
8 kommenttia:
Vihdoin pääsen minäkin sitten sivistymättömänä tutustumaan tähän Vampyyrien tanssiin. Hirveät paineet kyllä sitten että mitä noviisina kirjoittaa, teitä hc-faneja kun on bloggaajissa niin monta. ;) No, leikki sikseen. Casting kuulostaa lähtökohtaisesti ihan hyvältä, muutenkin. Odotan hyvin kiinnostuneena.
Linnea: Musta ainakin on ihan hauska kuulla noviisien tunnelmia. :-) Saa nyt nähdä, millainen tuosta proggiksesta tulee, joku suht tavallinen vai suuri taiteellinen irtiotto.
Linnea, ei paineita! Me fanit ollaan käyty omat ja toistemme mielipiteet jo niin usein läpi, että varmasti ilahdutaan koko joukko noviisin näkökulmasta!
Mäkin onnistuin käymään Seinäjoella peräti kaksi kertaa ja kirjoitin kohtalaisen laimean jutun ekasta kerrastani (siis siitä musikaalista...), mutta tässähän jo kummasti lämpenee kun mukana on niin Jonas Saari kuin Miiko Toiviainenkin...
Haha, ehkä mää sitten uskaltaudun blogissa avautumaan! Te ootte kyllä ihania tässä vampyyrihuumassanne!
Maiski: "Tosi kiinnostavaa ja pohdiskelevaa luettevaa! En ole itse koskaan nähnyt kyseistä musikaalia ja odotan kyllä helmikuuta TODELLA paljon. Mutta ihmettelen samaa - miksi nuo viikset?
http://www.lily.fi/blogit/nuotin-vieresta "
Alkuperäinen kommenttisi taisi eksyä väärään postaukseen, mutta kyllä, viikset hämmentävät. Ehkä Vihma ei saanut tai voinut ajella niitä pois niin kauan kuin Billy Elliot jatkuu. :-P
Jäi harmittamaan, etten pystynyt Seinäjoella käymään, mutta nyt näköjään tulee loistava tilaisuus menettää Vampyyrien tanssi -neitsyys. Musiikkia olen välillä fiilistellyt, mutta livekokemusta olen odottanut jo aika kauan.
Suvi: Hahaa, erinomaista! Luotan HKT:n väkeen, mutta jo teos itsessään on sen verran vahva, että se yleensä kantaa esitystä, vaikka ohjaus olisi jostain syystä olematon ja näytteleminen surkeaa. Musiikissa ja tekstissä on ainakin gurut asialla, joten sekin puoli on kunnossa.
Lähetä kommentti